نشست نقد و بررسی کتاب حمله به الولید
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نشست نقد و بررسی کتاب حمله به الولید
نوشته شده در یک شنبه 9 خرداد 1395
بازدید : 123
نویسنده : علی

 

1395/3/9 يكشنبهبا حضور خلبانان پایگاه چهارم شکاری برگزار شد؛نشست نقد و بررسی کتاب حمله به الولید

جلسه نقد و بررسی کتاب حمله به الولید با حضور نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس، رزمندگان و خلبانان هشت سال دفاع مقدس، فعالین حوزه نشر، درسالن اجتماعات پایگاه‌چهارم شکاری وحدتی دزفول برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نهاجا،در این نشست مسلم میرزاوند رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اندیمشک اظهار داشت: نقد، یک مهارت اجتماعی به حساب می‌آید که در کنار دیگر مهارت‌ها، چون استدلال و بیان نظرات در جریان اجتماعی شدن انسان‌ها، نقش دارد.

وی افزود: کتاب حمله هوایی به الولید، نماد مقاومت دلاور مردان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه دفاع و مقاومت اسلامی بوده که با فداکاری و رشادت، خالق این حماسه عظیم شدند و نام ایران را در تاریخ حملات هوایی جاودانه کردند.

امیر خلبان احمد مهر نیا نیز در این نشست بیان کرد: ما در جنگ با پدیده‌ای عمومی مواجه بودیم که تمام ملت ایران را تحت تأثیر قرار داد و نیروی هوایی با توانی نزدیک به 50 درصد توان خود وارد جنگ تحمیلی شد.

وی گفت: زمانی که پس از پیروزی انقلاب، آمریکایی‌ها ایران را ترک کردند، پیش بینی عدم  امکان پرواز هواپیماهای به روز را در  ایران  و اختلال در فعالیت هوایی کشور را داشتند.

این خلبان پیشکسوت حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: اما جوانان ایرانی بودند که توانستند 140 فروند هواپیما را وارد خاک عراق کنند و پیامی برای ابر قدرت‌ها داشته باشند که نیروی هوایی هنوز پر توان است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نجف وند  نیز در این نشست گفت: سوژه انتخاب شده برای این کتاب جذاب و بزرگ است و باید بهتر و بیشتر برای مردم تشریح شود. بعضی از اصطلاحات نظامی در کتاب ترجمه شده که این، نکته مثبتی است و این مسئله درک این اصطلاحات را برای مخاطب عام، راحت‌تر می‌کند.

امام جمعه بخش الوار گرمسیری اندیمشک اظهار کرد: از نکات دیگر در خور توجه این کتاب، تعهد نویسنده در ذکر کامل اسامی و مسئولیت‌ها و رویدادهای این حماسه ماندگار تاریخ دفاع مقدس است.

وی افزود: مقدمه و دیباچه کتاب به نظر می‌رسد نیاز به ویراستاری بیشتر داشته باشد تا جذاب‌تر جلوه دهد.


گودرز عباسی، شاعر و از فعالین حوزه ادبیات نیز بیان کرد: موضوع کتاب فوق العاده برجسته بوده اما از لحاظ نوشتاری، کار  زیباشناسی و ویرایش متن، در آن دقت کافی صورت نگرفته که می توان در این زمینه بیشتر کار کرد.

صفر صفرزاده،  پژوهشگر حوزه ادبیات  نیز در این نشست گفت: به دلیل مستند بودن این کتاب و روایت گری تاریخی آن، در برخی موارد تکرار مکررات صورت گرفته ولی از نکات برجسته کتاب، اشراف کامل و تفسیر زیبای نویسنده به اصطلاحات نظامی است.

معصومه خادمی زاده  کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابدار کتابخانه‌های عمومی نیز در این  نشست اظهار کرد: کتاب با دو زبان که یکی از زبان سوم شخص و دیگر هنگامی که خاطره‌ای یا روایتی از زبان شخص درگیر در ماجرا، بیان می‌شود و  مؤلف به درستی این حد و مرز را رعایت کرده و با جدا کردن آن‌ها از هم، مرز بین روایت فرد و متن کتاب را مشخص کرده است.

سید امیر موسوی نیز در این نشست عنوان کرد: این کتاب، دلاوری‌های ارتش و نیروی هوایی را نشان می‌دهد و می تواند با قدرت جذب مخاطب خود، در زمینه معرفی نقش آفرینی های ارتش در دوران دفاع مقدس موثر باشد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ افزود: چاپ کتاب حمله به الولید مرحله نهم رسیده است که این امر نشان دهنده ارزش والای کتاب و استقبال عمومی از آن دارد.

صدیقه میری نیز در این نشست گفت: با توجه به حجم نسبتاً کم کتاب، مسائل و حوادث به شکلی دقیق و جزئی نگر بیان و زبان کتاب نیز به صورت تاریخی انتخاب شده، اما اگر ادبیات احساسی وارد آن می‌شد کتاب را دچار دوگانگی زبانی می‌کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اندیمشک بیان کرد: ای کاش در این کتاب از عکس‌های رنگی استفاده و عکس‌ها از حالت یک دستی خارج می‌شد، البته اشاره زیاد به اسامی افراد در این کتاب رشته کلام مخاطب را از دستش خارج می‌کند.

کتاب حمله به الولید (اچ – 3)، نوشته احمد مهر نیا توسط انتشارات سوره مهر و با موضوع عملیات هوایی در جنگ ایران و عراق در 264 صفحه منتشر شده است.

این کتاب به یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های هوایی در تاریخ جنگ‌های مدرن جهان، یعنی حمله به مجموعه پایگاه‌های الولید در انتهای غرب عراق، پرداخته و چگونگی انجام این عملیات منحصر به فرد را از زبان رهبر پرواز و سایر شرکت کنندگان شرح می‌دهد.

این کتاب، شامل سه پیشگفتار از مؤلف، پیشگفتار رهبر دسته پرواز و پیشگفتار رئیس مرکز پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نهاجا، یازده فصل، زندگی نامه نویسنده و پیوست تصاویر است.

از بخش‌های مهم کتاب حمله هوایی به الولید، طراحی عملیات، عملیات اجرا می شود، آماده شدن برای انجام عملیات نهایی و در حاشیه، مهمات به کار رفته در عملیات است.

 



:: برچسب‌ها: نهاجا،دماوند ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: